El Ple del Parlament de les Illes Balears s'ha reunit avui matí, dia 10 de febrer 2026 per substanciar els punts de l'ordre del dia següent:
PREGUNTES
El primer punt ha correspost a la formulació de devuit preguntes de control per part dels grups parlamentaris als membres del Govern de les Illes Balears, amb sol·licitud de resposta oral davant el Ple.
INTERPEL·LACIÓ
Al segon punt de l’ordre del dia s'ha substanciat la Interpel·lació del Grup Parlamentari MÉS per Mallorca, relativa a política general en matèria de salut del Govern de les Illes Balears. [RGE núm. 138/20242]
La diputada Marta Carrió ha interpel·lat Manuela García, consellera de Salut del Govern de les Illes Balears, perquè doni explicacions sobre els motius o propòsits de la conducta de l’executiu en qüestions de la política general referida.
COMPAREIXENÇA PER INFORMAR COMPLIMENT
Compareixença del conseller competent del Govern de les Illes Balears, per tal d’informar sobre el compliment del punt 32 de les Resolucions derivades del Debat general sobre l’acció política i de govern de 2025 (escrit RGE núm. 338/26, del Grup Parlamentari Socialista).
El diputat Llorenç Pou ha interpel·lat Catalina Cabrer, consellera de Treball, Funció Pública i Diàleg Social del Govern de les Illes Balears, qui ha retut comptes sobre el compliment del punt esmentat.
“32. El Parlament de les Illes Balears constata la necessitat d'avançar en mesures com la modificació de l'impost turístic per adaptar-lo a la realitat estacional de les nostres illes i bonificar els residents, la modificació del cànon de sanejament per incentivar un consum responsable d'aigua entre els grans consumidors, i la creació d'un nou impost als vehicles vacacionals no matriculats a les Illes Balears. Amb aquest objectiu insta el Govern de les Illes Balears que, abans que acabi l’any, les propostes presentades pel Govern i les propostes legislatives registrades al Parlament sobre aquestes qüestions es duguin, per al seu debat, al Pacte per la Sostenibilitat amb l’objectiu d’aprovar-les; així com a assolir el consens suficient.”
COMPAREIXENÇA CONSELLER D’ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ
Al quart punt de l’ordre del dia, ha comparegut el vicepresident primer i conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, Antoni Costa, per informar sobre la posició del Govern respecte de la proposta de reforma del sistema de finançament autonòmic (escrit RGE núm. 311/26, del Govern de les Illes Balears).
PROPOSICIÓ DE LLEI DE DEROGACIÓ DE LA LLEI DE MEMÒRIA I RECONEIXEMENT DEMOCRÀTICS. DEBAT ESMENA A LA TOTALITAT
Finalment, al cinquè i darrer punt de l’ordre del dia, s’ha substanciat el debat i votació de l’esmena a la totalitat amb text alternatiu RGE núm. 20029/25, dels Grups Parlamentaris Socialista, MÉS per Mallorca i Mixt, presentada a la Proposició de llei RGE núm. 13405/25, de derogació de la Llei 2/2018, de 13 d’abril, de memòria i reconeixement democràtics de les Illes Balears, la qual ha estat REBUTJADA per 30 vots en contra (diputats no adscrits, VOX i Popular) i 23 vots a favor (Mixt-Unides Podem, Mixt-MÉS per Menorca, MÉS per Mallorca i Socialista).
Així, doncs, la Proposició de llei es remetrà a la Comissió d'Assumptes Institucionals i Generals, on se substanciaren debats i votacions de les esmenes parcials presentades, que permetran elaborar primer un informe de ponència i, a continuació, un dictamen de la Comissió per, finalment, ser debatut i aprovat, si s'escau, en una segona sessió plenària.
Tramitació parlamentària
Entrada al Registre: Dia 2 de setembre de 2025 el Grup Parlamentari VOX, registrà al Parlament la Proposició de llei. [RGE núm. 13405/25]
Admissió a tràmit per la Mesa: Dia 9 de setembre de 2025, la Mesa qualificà la iniciativa i l’admet a tràmit, obre n’ordena la publicació. [BOPIB nº 104]
Presa en consideració: El Ple del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 21 d'octubre de 2025, va prendre en consideració, per 30 vots a favor i 26 en contra, la proposició de llei esmentada, presentada pel Grup Parlamentari VOX, de derogació de la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de memòria i reconeixement democràtics de les Illes Balears. [NOTA INFORMATIVA]
Acord Mesa: Publicació de la iniciativa i obertura esmenes (no possible les esmenes a la totalitat de devolució) davant Comissió d’Assumptes Institucionals i Generals.
Debat esmena a la totalitat amb text alternatiu: Debat i votació substanciada avui a la plenària.